Koncepcja pracy i rozwoju
Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
w Pleszewie
Dział pedagogiczny:
Diagnostyka:
wprowadzenie do oferty Poradni badań przesiewowych na terenie szkół podstawowych -poszerzenie współpracy z nauczycielami w zakresie rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów kl. I oraz dzieci przedszkolnych
z wykorzystaniem: Skali Ryzyka Dysleksji oraz testu głośnego czytania „Dom Marka”
Terapia:
kontynuacja zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla dzieci z: dysfunkcjami rozwojowymi, dzieci cudzoziemskich oraz powracających z zagranicy oraz dla dzieci słabowidzących
kontynuacja zajęć rozwijających zdolności matematyczne dla uczniów klas I-III
wprowadzenie do oferty zajęć z terapii ręki z elementami sensoplastyki
Wspomaganie rodziców i nauczycieli:
wprowadzenie do oferty spotkań psychoedukacyjnych dla rodziców dzieci przedszkolnych „Stymulacja dziecka w wieku przedszkolnym” (cykl spotkań dla rodziców)
wprowadzenie do oferty warsztatów dla nauczycieli przedszkoli – Ocena dojrzałości szkolnej dziecka – na co nauczyciel powinien zwrócić uwagę?
utworzenie na stronie internetowej Poradni strefy pedagoga w której znajdą się materiały dla rodziców i nauczycieli dotyczących wspierania rozwoju dzieci
i młodzieży, wskazówek do pracy z dzieckiem, przykładowych metod i form pracy
z dzieckiem, zestawów ćwiczeń, prawidłowości rozwojowych itp.
program wspomagający „Pedagog na start” – propozycja wsparcia merytorycznego dla pedagogów rozpoczynających pracę w szkole / przedszkolu / placówce. Celem tego wsparcia byłoby przede wszystkim wyposażenie młodych nauczycieli
w kompetencje do pracy z uczniem posiadającym opinię lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
Dział psychologiczny:
Diagnostyka:
wprowadzenie możliwości diagnozy lęku poprzez zakup specjalistycznych narzędzi diagnostycznych przeznaczonych do badania lęku w celu wyłonienia dzieci, które
z tego powodu mogą mieć trudności w funkcjonowaniu szkolnym oraz w określaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych
wprowadzenie nowego specjalistycznego narzędzia diagnostycznego ADOS – 2 dotyczącego diagnozy spectrum autyzmu
Terapia:
zwiększenie liczby godzin przeznaczonych na konsultacje i terapię psychologiczną poprzez zatrudnienie nowego psychologa
wprowadzenie do oferty Poradni treningu uważności dla dzieci w wieku 9-11 lat
wprowadzenie do oferty zajęć dla maturzystów „Pokonaj stres egzaminacyjny”
wprowadzenie oferty oddziaływań terapeutycznych dla dzieci ze spectrum autyzmu w oparciu o program Spectrum – PRO
wprowadzenie do oferty zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców dotyczących przede wszystkim: wczesnego rozpoznawania zaburzeń ze spectrum autyzmu a także pogadanek dotyczących ważnych aspektów wychowania dziecka (są to obszary
w których rośnie zapotrzebowanie)
Wspomaganie rodziców i nauczycieli:
oferta cyklu zajęć relaksacyjnych dla nauczycieli wzbogacona o sposoby radzenia sobie ze stresem
kontynuacja rozpoczętego programu nabywania kompetencji rodzicielskich dla rodziców objętych dozorem kuratorskim (program realizowany we współpracy
z Zespołem Kuratorskim przy Sądzie Rejonowym w Pleszewie) – rozszerzenie kręgu osób objętych programem o dwie nowe grupy: rodziny objęte pomocą asystenta rodziny (we współpracy z MGOPS Pleszew) drugą grupę stanowiliby młodzi rodzice (posiadający dzieci w wieku 0-5 lat) zajęcia w tym wypadku służyłyby pogłębieniu wiedzy psychopedagogicznej związanej z rozwojem i wychowaniem dziecka
kontynuacja współpracy z Książnicą Pedagogiczną – realizacja warsztatów dla nauczycieli przedszkoli w ramach sieci współpracy o tematyce dostosowanej do ich potrzeb
utworzenie na stronie internetowej Poradni strefy psychologa w której znajdą się materiały psychoedukacyjne dla rodziców, wskazówki do pracy i obserwacji trudnych zachowań, itp.
Dział doradztwa zawodowego:
Diagnostyka:
wprowadzenie do diagnozy preferencji zawodowych testów badających predyspozycje zawodowe uczniów o obniżonych możliwościach intelektualnych oraz szczególnie uzdolnionych
kontynuacja idei konkursów zawodoznawczych dla dzieci i młodzieży – rozszerzenie oferty o konkurs dla młodzieży szkół ponadpodstawowych dotyczącego rynku pracy (chciałabym zaprosić do współpracy PUP)
Wspomaganie szkół i nauczycieli:
kontynuacja współpracy ze szkołami w zakresie zajęć z zakresu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego a także wspomagających spotkań dla rodziców
utworzenie wspierającego punktu konsultacyjnego dla nauczycieli – doradców zawodowych – szczególnie tych, którzy będą pełnić tę rolę po raz pierwszy
utworzenie na stronie internetowej strefy doradcy zawodowego która zawierałaby materiały i wskazówki dla młodzieży dotyczące wyboru zawodu, polecane strony internetowe, wyszukiwarki zawodów itp.
Dział profilaktyki i resocjalizacji:
Diagnostyka :
poszerzanie kompetencji diagnostycznych w oparciu o zakupione nowe narzędzia diagnostyczne :System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (narzędzie umożliwiające kompleksową ocenę zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego
i niezależnego funkcjonowania w społeczności) oraz DROM (bateria metod przeznaczonych do diagnozy rozwoju osobowościowego i społeczno-moralnego uczniów)
Terapia:
kontynuacja prowadzonych zajęć rozwijających kompetencje społeczno – emocjonalne dla dzieci nieśmiałych – planowane zajęcia o charakterze grupowym
rozszerzenie oferty o zajęcia terapeutyczne „Sposoby na złość” – którego adresatami są dzieci z rodzin objętych dozorem kuratorskim (we współpracy z Zespołem Kuratorskim przy Sądzie Rejonowym w Pleszewie) docelowo adresatami zajęć będą rodziny objęte pomocą asystentów rodziny (we współpracy z MGOPS)
Wspomaganie rodziców / nauczycieli:
wspomaganie szkół i placówek w zakresie rozpoznawania niedostosowania społecznego – cykl warsztatów dla nauczycieli
przygotowanie i rozpropagowanie materiałów dla rodziców dzieci z uzależnieniami behawioralnymi
Dział logopedyczny:
Diagnostyka:
prowadzenie specjalistycznych konsultacji neurologopedycznych (zwiększa się liczba dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zespołami genetycznymi, zespołem wad wrodzonych, z opóźnieniami rozwojowymi)
Terapia:
wprowadzenie do terapii logopedycznej możliwości wykorzystania elektrostymulatora jako jednego z elementów wspomagających terapię mowy
kontynuacja zajęć integracji bilateralnej, które zostały niedawno wprowadzone do oferty PPP
kontynuacja stosowania metody kinezjotapingu w terapii mowy (wprowadzona niedawno do oferty)
Wspomaganie rodziców i nauczycieli:
kontynuacja dotychczasowych działań związanych z profilaktyką i wczesnym wykrywaniem wad wymowy oraz prowadzeniem przesiewowych badań mowy
i słuchu na terenie przedszkoli i szkół
stworzenie na stronie internetowej strefy logopedy w której znajdą się materiały edukacyjne dla rodziców dotyczące min. rozwoju mowy, wczesnej interwencji logopedycznej, itp.
Inne planowane działania:
wspieranie podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego kadry pedagogicznej oraz administracji i obsługi – pozyskiwanie środków na ten cel
przeprowadzenie przez dyrektora badania opinii środowiska nt. funkcjonowania poradni, poziomu świadczonej pomocy oraz zapotrzebowania potencjalnych klientów
partnerska współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym na rzecz pomocy dziecku i rodzinie - angażowanie się Poradni w nowe inicjatywy, otwartość na propozycje partnerstwa w różnego rodzaju projektach realizowanych przez inne organizacje i instytucje
aktywny udział pracowników merytorycznych jako prelegentów przedsięwzięciach realizowanych przez inne podmioty środowiska lokalnego, współorganizacja wraz
z podmiotami środowiska lokalnego: konferencji, warsztatów, debat, organizacja dodatkowych zajęć dla dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli (w zależności od potrzeb)
w zakresie bazy dydaktycznej: doposażenie warsztatu pracy diagnostycznej w nowe testy psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne oraz inne narzędzia wykorzystywane w wielospecjalistycznej diagnozie, doposażenie warsztatu pracy terapeutycznej w nowe pomoce i narzędzia do prowadzenia różnych form terapii
(w tym również zakup specjalistycznych programów komputerowych)
rozwój i kwalifikacje kadry pedagogicznej: w tym zakresie priorytetami jest zdobycie dodatkowych kwalifikacji z zakresu: interwencji kryzysowej, Treningu Umiejętności Społecznych (TUS), wczesnego wspomagania rozwoju
stworzenie bardziej komfortowych warunków dla dzieci i rodziców na poczekalni
w Poradni
„porozmawiaj ze specjalistą” – organizacja „wirtualnej Poradni” – możliwość raz
w miesiącu spotkania on-line dla rodziców i nauczycieli chcących uzyskać wsparcie
Konieczność rozwoju poradni jest zdeterminowana jej rolą w środowisku, która w naturalny sposób podlega zmianom. Identyfikacja potrzeb środowiska lokalnego oraz analiza poziomu zaspokajania potrzeb klientów implikuje zmiany w organizacji działań psychologiczno-pedagogicznych poradni. Jednocześnie poradnia podąża za nowymi tendencjami w naukach psychologiczno-pedagogicznych proponując nowe formy pomocy oraz elastycznie zmieniając swoją ofertę. Tak ukierunkowany rozwój poradni gwarantują kontynuowane sprawdzone już formy pracy oraz podjęcie innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby szerokiego grona odbiorców w zakresie metod, form i organizacji pracy.